Van stal gehaald, kerstgroepen uit alle culturen

kerststal-ibr-tf-

Ruim honderd kerstgroepen zijn in het Tinnen Figuren Museum bijeen gebracht voor de familietentoonstelling. Het Tinnen Figuren Museum is blij dat het in december de prachtige kerstgroepencollectie van verzamelaar Jan van Hulst mag exposeren. Van Hulst verzamelt al 20 jaar, wereldwijd, de mooiste en exclusiefste kerstgroepen van inheemse volken, mits die groepen symboliek en authenticiteit uitstralen.

Uit alle werelddelen… Na 1550 verspreidden de Jezuïeten en Franciscanen het christendom buiten Europa. Het evangeliseren werd bemoeilijkt door de taalbarrière. Daarom namen zij kleine kerstgroepen mee om de communicatie te bevorderen. Men zou kunnen zeggen dat dit didactisch materiaal aan de basis heeft gestaan van de eigen interpretatie die ieder volk heeft gegeven aan kerst. Dit zien wij duidelijk terug in de verscheidenheid van kerstgroepen. Ze zijn sterk beïnvloed door de beeldtradities van het land of de streek waar ze werden gemaakt.

De os en de ezel werden van stal gehaald en vervangen door karbouw en olifant. In Peru vervangen Lama’s de kamelen. Bij indianen is de stal een wigwam en in Alaska een iglo. Vanzelfsprekend is het Christuskind voor Afrikanen een Afrikaans kind en bij de Chinezen een Chineesje. Vooral de bijfiguren: de herders, de koningen en de omstanders zijn geënt op de eigen volkscultuur.

Deze kerstgroepen zijn zo interessant omdat mensen uit verschillende culturen en landen de geboorte van Jezus vanuit hun eigen belevingswereld laten zien. Uit Europa komen o.a. een grote Napolitaanse kerstgroep, Santons uit de Provence en Szopka’s uit Polen.

Mis dit niet!

Te zien in de weekeinden van 5/6 en 12/13 dec. en daarna dagelijks van maandag t/m zondag in de kerstvakantie van 19 dec. t/m 3 jan. (Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten). Zie ook www.tinnenfigurenmuseum.nl

Activiteiten:
Tijdens de kersttentoonstelling kunnen kinderen tinnen kerstfiguren beschilderen.