Openingstijden: Maandag t/m zaterdag van 13:00 tot 17:00

‘Napoleon in Ommen’ nieuwe expositie in geheel vernieuwd museum

napoleon-ibr-tf-

‘Napoleon in Ommen’ is een nieuwe expositie in een geheel vernieuwd museum. Deze expositie kunt u bewonderen van 4 april t/m 30 april 2015.

Een onbekende schilder maakte een schilderij van de troepeninspectie door Napoleon op maandag 7 mei 1810, op de Esplanada, in Den Bosch. Het museum ontdekte in zijn depot een grote tinnen figuur van Napoleon, gelijk aan die op het schilderij. Deze tinnen figuur, die ook van een onbekende maker is, leende zijn naam aan deze tentoonstelling.

Wie was Napoleon?

Voor de één is hij een monster, voor de ander een held. Verried Napoleon de waarden van de Revolutie, of graveerde hij juist die waarden in de  ziel van de Europeanen, waardoor in 1848 alsnog de meeste koningshuizen plaats moesten maken voor  democratieën. Voerde Napoleon agressieve aanvalsoorlogen of antwoordde hij op verraad en agressie van zijn tegenstanders? Ontdek het in deze misschien wel mooiste tentoonstelling over deze l’Homme / Man zoals de franse boeren Napoleon liefkozend noemden of deze Petit Caporal / Kleine Korporaal, de koosnaam die zijn soldaten hem gaven.

Scènes van tinnen figuren en geïllustreerde verhalen leidden u, in miniatuur, door het hele leven van dit militaire genie; van zijn geboorte tot en met zijn dood. Als negen jarige jongen verliet Napoleon voor een militaire opleiding zijn ouderlijk huis om er pas als zeventien jarige terug te keren. Op school werd hij gepest om zijn geringe afkomst en zijn Corsicaanse accent. Dit kinderleed had hem toen al kunnen breken, maar Napoleon besloot zichzelf te redden. Hij studeerde en las, en las en las en werd keizer van ‘groot’ Frankrijk.

Kinderen kunnen, gekleed als Napoleontisch soldaat, een selfie maken en / of meedoen aan tal van activiteiten, zoals: artistieke – en dominospelen.

Op 18 april, van 12.00-14.00 uur, bezoekt een eenheid van het 5de bataljon Nationale Militie, die in Waterloo tegen Napoleon vocht, het museum. Er is een beurs van tinnen figuren en er is een powerpoint presentatie over de Nederlanders in de Slag bij Quatre Bras en diorama’s waarin deze slag van uur tot uur wordt uitgebeeld. De Nederlanders voorkwamen hier dat Wellington zou worden verslagen.

Op deze dag wordt ook een nieuwe tinnen figurenserie gepresenteerd van Quatre Bras, naar de schoolprent van de schilder Hoynk van Papendrecht.

Laat uw reactie achter