Nationale museumweek van 3 t/m 9 april 2017

Het Tinnen Figuren Museum doet mee aan de derde Nationale Museumweek van 3 april t/m 9 april 2017.

Al meer dan 400 musea hebben een eigen “pronkstuk” gekozen voor de Nationale Museumweek 2017. Van 3 t/m 9 april zijn al deze pronkstukken in musea door heel Nederland te bewonderen.
Ook organiseren de musea speciale activiteiten die verzameld zijn op de site van de Nationale Museumweek. Dit jaar worden er nieuwe evenementen toegevoegd zoals drie “Museumstages” gevolgd door drie “Gouden Gesprekken”. Ook zijn er drie “Pop-up musea” in scholen voor voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

Het pronkstuk van het Nationaal Tinnen Figuren Museum is de Slag bij Ane!

Iedereen kent de Gulden Sporenslag in Kortrijk uit 1302. Bijna niemand weet dat een kleine eeuw eerder, in 1227, een soortgelijke slag werd geleverd in Ane, een gehucht, halverwege Ommen en Coevorden. Dit was een vrijheidsstrijd van een burggraaf en de boerenbevolking van Drenthe tegen de macht van de bisschop van Utrecht om belastingen te innen. De burggraaf en de boeren en boerinnen lokten een immens leger van Hollandse en Noord-West Duitse adel in een moeras en versloegen het vernietigend. Talloze edelen sneuvelden. Wie nog kon, koos het hazenpad.

Kom tijdens de Nationale Museumweek naar het museum en bekijk ons pronkstuk!

Meer informatie over de Nationale Museumweek kunt u lezen op de site van het nationalemuseumweek.nl.